Samhørighed og alternativ livsstil på den elektroniske musikscene i Chengdu
Af Cheni Marquard Foo
På 21. etage af en skyskraber i Vestkinas summende metropol Chengdu ligger den elektroniske undergrundsnatklub .TAG. Klubben har skabt sig et legendarisk ry ud over Kinas grænser. I dette interview taler jeg med grundlæggeren af .TAG, Ellen Zhang, også kendt under navnet Hakka Ellen.
Hvad er din rolle i .TAG? Hvad er din baggrund og rolle i musikken?
Jeg har haft ansvaret for alle aspekter af .TAG’s drift, siden stedet åbnede. Før jeg åbnede .TAG, var jeg bare en musikelsker, der gik til forskellige live musikarrangementer, nu er jeg vel mere en drivkraft i udviklingen af den elektroniske musikkultur, og jeg er selv DJ af og til.
Hvad er .TAG, hvornår blev natklubben skabt, og hvad var grunden til, at I skabte den?
.TAG står for To Another Galaxy, denne sætning er vores slogan. Det repræsenterer vores oprindelige hensigt og vision To Another Galaxy – mod en anden galakse – skal være det mål, DJ’s og ravere alle ønsker at nå. .TAG blev grundlagt i marts 2014. Der var engang en klub, der hed Panda Club i Chengdu. Det var den første elektroniske klub i Chengdu, hvor jeg mødte en masse venner, der elskede elektronisk musik og nød dansegulvet hele natten lang. Gennem Panda mødte vi Beijing-scenen på den bedste tid for elektronisk musik i Beijing. Da Panda lukkede i 2012, havde mine venner og jeg ikke noget sted at tage hen om aftenen. Jeg havde allerede åbnet Yard Bar, som var en afslappet tagbar. Yard Bar havde ikke et godt lydsystem, men det var det eneste sted, vi kunne hænge ud med venner med samme passion. På det tidspunkt var vi allerede begyndt at indse, at elektronisk musik var fremtiden, især techno, så efter en kort snak med en god ven tog vi den vanvittige beslutning at åbne en technoklub. Her ville vi ikke blot udfylde dette hul i Chengdus natteliv, men også skabe et trygt sted for mange unge mennesker som os.
Tag os med på en nat i .Tag. Hvilke kunstnere spiller, og hvordan er stemningen?
TAG’s musikscene er hovedsageligt techno, men der er også forskellige stilarter som house, bas, trance osv. Udvalget af musik lægger vægt på undergrundskunstnere. Du kan mærke en meget ren dansegulvstemning på .TAG, hvor folk bare vil lytte til musikken og danse. Man ser ikke folk med blitzlys, der tager billeder med mobiltelefoner, eller som sludrer løs på dansegulvet. Alle er meget fokuserede på at følge DJ’ens musik. Da .TAG ligger øverst oppe på 21. etage, er stedet allerbedst, når persiennerne bliver åbne efter solopgang. Når morgensolen strømmer ind, tilføres der ny energi til det publikum, der har danset hele natten, og DJ’erne ændrer deres musikstil, hvilket gør, at .TAG efter solopgang altid er optimistisk, smuk eller romantisk.
Hvordan vil du beskrive den elektroniske musikscene i Chengdu nu?
I de tre år med corona mistede Chengdu mange klubber. I de sidste ti år har Chengdus elektroniske musikscene oplevet en eksplosiv vækst, men i modsætning til .TAG åbnede og lukkede de andre scener på skift. Det stabilt fungerende .TAG blev derfor hjørnestenen i Chengdus scene. De mange års udvikling har ikke kun gjort alle opmærksomme på .TAG, men også på de mange DJ’s fra Chengdu, som har spillet en vigtig rolle på den lokale scene i løbet af de tre år, epidemien har varet. I dag er det ikke kun DJ’s, der har haft residency på .TAG, der rejser til Europa, der er samtidig en konstant strøm af nytilkomne, som jeg ser brænde for musikken og fællesskabet, og det gør mig meget glad.
Kan man sige, at de mennesker, der lytter til og spiller elektronisk musik i Chengdu, også forfølger en alternativ livsstil på afstand af mainstreamkulturen?
Jeg tror, at scenen er forskellig fra by til by, og at den har et meget vigtigt forhold til byens og aktørernes karakteristika. Først og fremmest er elektronisk undergrundsmusik ikke mainstream. Jeg vil ikke vove at sige, at alle udøvere forfølger en utopisk livsstil på afstand af mainstream på grund af deres kærlighed til det, men jeg tror, at de opdager, at det ikke bare handler om musikken, men også værdierne bag musikken og kulturen: sandfærdighed, mod, frihed, tolerance og kærlighed. For mange der kommer til .TAG, er det et vigtigt fællesskab, nogle flytter til Chengdu for det, og mange er glade for at møde ligesindede her. Det har ikke kun ændret den måde, de lever på om natten, det har også subtilt ændret deres værdier og adfærdsmønstre, hvor de ser, at livet kan være så meget anderledes. De ser, at der er flere muligheder i livet.
Hvorfor er Chengdu sådan et levende sted for technoscenen?
Det er menneskene her. Chengdu har fra gammel tid været en afslappet og underholdende by, folk her elsker livet, kunsten og at have det sjovt. Chengdu er en stor og udviklet by, men forbrugsniveauet er meget lavere end i mange andre storbyer i Kina, folk lever en mere afslappet tilværelse uden så meget pres og har ekstra tid og humør til at interessere sig for kunst. Jeg tror, det er derfor, Chengdu har produceret så mange berømte sangere, rappere, bands og DJ’s.
Hvordan vil du beskrive den elektroniske musikscene i Chengdu i forhold til den internationale scene? Kan du sige noget om den kinesiske technoscene generelt?
Jeg ser mange spillesteder, der kun lægger vægt på at få internationale DJ’s ind og promovere den internationale scene, og der er også nogle spillesteder, der alene forfølger den lokale scene. For mig kender elektronisk musik ingen grænser, og hvad angår det musikalske niveau, er vi nødt til at kunne måle os med den internationale scene, men jeg tror også på, at lokale kunstnere og spillesteder i samarbejde kan udvikle deres egne specialiserede scener i forskellige kulturelle sammenhænge. Flere og flere byer i Kina får klubber for elektronisk musik, men de fleste af dem er stadig i de tidlige udviklingsstadier og prøver sig frem. Storbyer som Beijing og Shanghai er påvirkes negativt af forskellige faktorer. Så .TAG er virkelig heldige, for vi har fordel af både beliggenhed og gode mennesker.
Tror du, at udvekslingen mellem kinesiske og europæiske skabere af elektronisk musik er stigende? Det tror jeg, men det går meget langsomt. Hovedårsagen er sprogbarrieren og manglen på fælles internetforbindelser. Men med flere og flere kinesiske kunstnere, der flytter til Europa, og flere og flere internationale kunstnere, der kommer på besøg, bliver udvekslingen stadig stærkere.
I Danmark fornemmer jeg en ændret efterspørgsel, hvor elektronisk musik skal være mere gavmild og mindre dystopisk. Har du set ændringer i det musikalske udtryk i kinesisk elektronisk musik, efter at verden er åbnet mere op igen?
På grund af epidemiens restriktioner har lokale kunstnere forbedret og udviklet sig meget på andre platforme i mellemtiden. Efter åbningen var jeg glad for at se, at der på aftener uden internationale DJ’s også var mange ravere, som kom for at støtte lokale DJ’s, hvilket var ekstrem sjældent før i tiden. Men på grund af det traume, som epidemien og nedlukningen forårsagede, samt sammenbruddet i den interne og eksterne kommunikation og udviklingen af online video, forstår den nye generation den elektroniske musik meget anderledes end tidligere grupper. Mange unge er på udkig efter hurtigere beats og sejere DJ’s, hvilket har ført til, at meget af musikscenen er blevet overfladisk og mere fastfood-agtig. Det er en global forandring, og mange scener henvender sig til denne yngre demografiske gruppe. Chengdu er ikke immun over for denne forandring, og .TAG forsøger altid at finde en balance mellem sin niche og det yngre publikums præferencer.
Jeg ved, at .TAG bookede den danske (Berlinbaserede) DJ Tool. Tror du, der er nogen chance for, at en lokal kinesisk DJ fra Chengdu vil spille i København i disse år?
Vi er faktisk ved at kontakte klubber i København for at organisere .TAG’s 10-års jubilæum i år, så forhåbentlig får vi nogle gode nyheder.
Hvad er dine ønsker og drømme for de næste år på den elektroniske musikscene i Chengdu?
Mit ønske er meget enkelt, men alligevel svært. Jeg ønsker, at Chengdus elektroniske musik skal udvikle sig frit uden barrierer, og jeg tror, at den kan udvikle sig bedre, hurtigere og mere interessant, hvis vi giver den plads og frihed nok. Jeg har drevet en klub i ti år nu, og jeg kan sige, at det aldrig har været let, og hvert år er der nye problemer at løse. Presset kommer hovedsageligt fra myndighederne. Ikke alene
får scenen ingen støtte, men den bliver også på alle måder holdt nede. Jeg tror ikke, de forstår kulturen, og de har denne her stereotype opfattelse af, at klubber er underholdningssteder, hvor der let opstår alle mulige problemer.
Cheni Marquard Foo er cand.mag. i Kinastudier fra Københavns Universitet og arbejder til daglig med partnerskaber i kulturhuset Union. Medlem af Kinabladets redaktion.
Alle fotos fra undergrundsklubben .TAG i Chengdu (Tao Yun 陶韵).